Peter Høeg.: De kinderen van de olifantenhoeders; € 19,95
Soms komt een boek precies op het juiste moment, om je even een steuntje in de rug te bieden, een schop onder je kont te geven of voor één dag je beste vriend te zijn. Het nieuwe boek van PeterHøeg: ‘De kinderen van de Olifantenhoeders’ was zo’n boek voor mij. En hoewel de timing precies goed was, leent dit boek zich te allen tijde voor bovenstaande functies.
Veertienjarige Peter en zijn twee jaar oudere zus Trilte wonen op het Deense eiland Finø, met hun ouders, respectievelijk de dominee en de organiste. Peter en Tilte zijn bij hun grote broer Hans in Kopenhagen als hun ouders ineens verdwenen blijken te zijn. De gemeentesecretaris die dit nieuws komt brengen neemt Peter en Tilte meteen mee terug naar Finø, waar ze worden opgesloten in het plaatselijk afkickcentrum. Maar omdat hun ouders, ondanks de keurige beroepen die ze uitoefenen, het concept ‘spirituele roeping’ wat breder uitleggen dan de gemiddelde mens, waardoor ze al eens in de problemen zijn beland, hebben Peter en Tilte al snel door dat er iets niet helemaal in de haak is en ontsnappen ze om zelf op zoek te gaan naar hun ouders.
Hoewel dit slechts het begin is van de zoektocht, heb je als lezer nu al kennis gemaakt met een stoet excentrieke figuren. Naarmate het verhaal vordert komen er steeds meer interessante typen bij, met als gemene deler dat ze allen uitgesproken karaktereigenschappen bezitten. Iedereen heeft wel iets bijzonders. Hierdoor wordt het een avontuur met telkens verrassende en vaak fantasievolle wendingen. Dat het verhaal verteld wordt door de ogen van een veertienjarige met een bijzonder karakter zorgen dat je helemaal ondergedompeld raakt in de bijna magische wereld van Peter en Tilte. Prettig is dat Peter, hoewel hij overdrijving niet schuwt, hier vaak een licht spottende toon bij aanslaat, waardoor het allemaal niet té wordt.
Al met al een leuk zomerverhaal. Maar wat het boek echt bijzonder maakt zijn de gedachten en filosofische dan wel spirituele overwegingen van Peter, vaak ingegeven door ideeën en theorieën van Tilte. Zo wordt het verhaal boven het niveau van een modern sprookje uitgetilt. Wat Peter en Tilte nastreven is het vinden van de deur die naar de vrijheid leidt. Meteen in de eerste zin zegt Peter dat hij deze deur gevonden heeft en de lezer door middel van dit boek wil helpen ook de deur te vinden. De uitwijdingen die het verhaal en de karakters zoveel kleur geven, vertellen telkens ook een stukje van hoe hij en Tilte de deur op het spoor zijn gekomen en er steeds dichterbij komen.
Uiteindelijk gaat dit boek over waar alle boeken over gaan: de liefde. Maar niet enkel over die ene grote liefde, maar ook over de liefde voor de mensen om je heen en de liefde voor jezelf. Maar bovenal over de liefde voor het leven. (Marieke de Groot)

__________________________