Alan Hollinghurst: Kind van een vreemde; € 19,95

De massale internationale aandacht voor het huwelijk van William en Kate liet wel zien dat men nog altijd geïnteresseerd is in het leven van de enige echte Engelse adel. Nou kijken we met het nieuwe boek van Alan Hollinghurst niet direct bij de koningin naar binnen, maar een idee van het leven van de upperclass krijg je wel.
Het boek bestrijkt de periode van een kleine eeuw, ofwel een mensenleven. In dit geval het leven van Daphne. Als haar broer George in de zomer van 1913 voor een weekend een Cambridge-vriend meebrengt naar hun  bescheiden landgoed Two Acres, zet dit haar hele wereld op z’n kop. En de invloed van deze gebeurtenis kent uitwaaiers naar alle kanten, zelfs naar de toekomst. De bezoeker is Cecil Valance, een jonge aristocratische dichter, met een aanwezige persoonlijkheid. Aan het einde van zijn bezoek laat hij een gedicht achter in Daphne’s handtekeningenboekje, ‘Two Acres’, waardoor zij en haar omgeving in de veronderstelling raken dat een liefde is opgebloeid. De enige die beter weten zijn George, Cecil en de lezer, want wij weten wat de twee jonge heren in het bos en de hangmat uitspookten.

Als Cecil kort daarna omkomt in WO I, wordt ‘Two Acres’ zijn beroemdste gedicht en raakt hij beroemd als warpoet. Het gedicht is echter niet de enige band die de Valances en Sawles blijft binden.

Steeds meer mensen komen met het vorderen van de tijd het verhaal binnendruppelen, allen op ingenieuze en vaak humoristische wijze door Hollinghurst met elkaar verbonden.  Elk deel van het boek begint met nieuwe personen en situaties, waardoor even onduidelijkheid heerst, maar al snel blijkt hoe ook deze weer in het verhaal passen. Hierdoor wordt voortdurend de nieuwsgierigheid geprikkeld, maar gelukkig ook vervuld!

Naast een op fantastische wijze gecomponeerd verhaal, schetst het boek ook een mooi beeld van 20ste eeuws Engeland,  de impact van de oorlogen op land en gezinnen en de omgangsnormen van de hogere klasse. Naast de ontwikkeling van Engeland loopt als rode draad ook de ontwikkeling van de homo-acceptatie door het boek. Dit is wat het boek iets kwetspaars geeft, want in elke periode die het omvat zien we hoe de mannen, jongens vaak nog, er in hun tijd mee omgaan en worstelen. (Marieke de Groot)

__________________________