Johan Harstad: Ambulance; € 18,50

De verhalenbundel Ambulance van Johan Harstad doet soms denken aan Magnolia, aan het gevoel dat die film geeft: dat we niet alleen zijn op de wereld, maar verbonden zijn met elkaar en dat er eigenlijk maar weinig voor nodig is om een leven te veranderen, als we zelf maar niet de grootste te nemen barrière zouden zijn.

De vaak dolende personages in Ambulance (uitgegeven in de prachtig uitgevoerde Verhalenreeks van Podium) zitten zichzelf behoorlijk in de weg. Harstad schreef deze bundel nog voor zijn roman Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? en hij schreef het in een roes, zo verklaart hij in het nawoord, ’s nachts terwijl hij buiten ambulances af en aan hoorde rijden en zich afvroeg welke verhalen daarachter staken. Net als in Magnolia figureren de personages uit deze bundel in elkaars levens. Dat en het geluid van de ambulance dat in elk verhaal weerklinkt, geeft de bundel een verband, maar de echte leidraad is de wanhoop en eenzaamheid van de hoofdfiguren. Soms lukt het ze om iets te veranderen, al is het niet altijd ten goede. Sommige personages schreeuwen erom bij verfilming vertolkt te worden door Philip Seymour Hoffman. Hij had ze ongetwijfeld de weemoed en tragiek meegegeven zoals bedoeld door Harstad, maar is helaas dood. Een begenadigd acteur die geen uitweg zag uit zijn zelfgebouwde doolhof en niet meer kon worden geholpen. Ook niet door de broeders van de ambulance.

(Leo Kenter)

__________________________