Boddé, M.: Pil; € 17,50
Moet u depressief zijn om het boek Pil van Mike Boddé te lezen? Neen. Moet u mensen kennen met een depressie? Neen. Wordt u depressief als u het boek leest? Nogmaals neen. Boddé is er namelijk in geslaagd een buitengewoon leesbaar verslag te schrijven van de jaren van zijn leven waarin hij depressief was. Wellicht handig voor mensen die zelf een depressie hebben, maar vreemd genoeg ook voor andere mensen. Zijn verhaal is namelijk zo kwetsbaar, zo openhartig–openhartig op de goede manier, de manier die anderen in staat stelt zich ermee te identificeren, of op zijn minst mee te leven en er zelf lering uit te trekken, niet openhartig op de reality soap manier waarbij je na twee minuten denkt ‘man, hou het lekker voor jezelf’- en ook zo vol van humor dat het een genot is om te lezen. Boddé heeft zeer zwaarmoedige gedachten en er zijn pagina’s in het boek waar de grijstinten van afdruipen, maar hij heeft ook een zeer beminnelijk gevoel voor humor, niet vrij van enige zelfspot, waarmee hij zijn situatie bekijkt als voetbalcommentator, in absurde dialogen of door middel van zijn liedjes.
Ondertussen is het verhaal er een van een jarenlange depressie, die hem verhindert om alleen te wonen, laat staan te werken, en daarbij komt zijn broer ook nog te overlijden, aan kanker. Zijn uiteindelijke redmiddel blijkt, zoals u uit de titel wellicht al begreep, een pil te zijn met de poëtische naam Anafranil. Daarna volgen de vragen: ‘Ben je nu nog wel jezelf?’ En erger nog: ‘Heb je niet het idee dat je je er zo makkelijk vanaf maakt?’ Tja. Waarop de repliek van Boddé is dat niemand in het geval van chemotherapie zou zeggen: ‘Ja hallo, een beetje aan de chemo, dat is lekker lui achterover liggen; dat is kunstmatig.’ Dat klinkt misschien heftig, of zelfs flauw, maar Boddé boort hier wel een belangrijk punt aan: depressie is een ziekte en kan mensen arbeidsongeschikt maken en zelfs leiden tot zelfdoding. Toch wordt dat niet algemeen geaccepteerd. Sommigen nemen misschien te snel het woord depressie in de mond, maar voor anderen betekent het echt dat ze niets meer kunnen. Als een pil die pijn weg kan nemen, is dat mooi meegenomen, al ligt dat in elk geval anders.
Dit boek is overigens geen pleidooi voor pillen, maar geeft wel weer hoe genuanceerd het ligt, wat Boddé adequaat inleidt met een vraag die een studiegenoot hem in een café stelde, hij zei: ‘Ik hoorde dat jij zo’n moeilijke tijd hebt gehad. En daar kon ik me zo weinig bij voorstellen; je doet wat je leuk vindt, wat je doet kun je goed, je bent bekend, ik zie je altijd lachen op tv en je zult zeker wel goed verdienen bij de Mike & Thomasshow: wat heb jij nou om somber van te worden?’ Op zich niet eens zo’n vreemde vraag, maar zo simpel ligt het niet. What you see is niet altijd what you get. Maar aan het eind breekt de zon weer door. Gelukkig maar. (Hester Meuleman)

__________________________