Felicitas von Lovenberg: Lezen in tijden van Netflix; €17,50

Het standpunt van Felicitas von Lovenberg is helder: ga lezen! Haar boek Lezen in tijden van Netflix is een aanstekelijk betoog over de voordelen van het lezen, ook in tijden van Netflix. Het N-woord valt in dit hele boekje grappig genoeg niet vaak. Misschien vindt de schrijver Netflix geen echte concurrent. Zelfs het digitale lezen komt er niet goed vanaf bij deze leesfanaat. Jet Steinz zegt in het voorwoord dat ze soms het idee heeft ‘de enige te zijn die geen Netflix heeft of via het account van de ex van de zus van haar vriend kijkt’, maar daar is ze blij om. Ze kan zich de verleiding om na een lange dag toch voor het scherm te kiezen wel voorstellen.

Alle aspecten van het lezen komen voorbij. Het nut, hoe te lezen (waar, hoe vaak, wanneer) en ook wat te lezen (en welk boek op welk moment). Doorspekt met leuke anekdotes en citaten uit de wereld van het boek is dit een prettig, makkelijk te lezen boek. Mocht u nog moeite hebben met de houding waarin een boek gelezen dient te worden of welk boek op welke tijd het meest geschikt is, alle tips vindt u in Lezen in tijden van Netflix. De lichte toon van dit boek is leuk, je krijgt weer zin om je lekker in een dik boek te verliezen.

Wist u dat boeken ook huwelijken redden? ‘Een vriend van mij die punctueel is tot op de seconde werd jaren geleden verliefd op een notoire laatkoomster.’ Na veel ergernis maakte hij de balans op en besloot sindsdien altijd een boek bij zich te hebben dat hij zou lezen als hij weer moest wachten. ‘Hij vertrouwde me toe dat het geheim van zijn gelukkige huwelijk school in alle boeken die hij in leessessies van vijf minuten tot een kwartier had gelezen terwijl hij op zijn vrouw zat te wachten. Zijn oplossing had hem niet alleen een betere echtgenoot gemaakt, hij had zo ook jaren lees- en levensgeluk ontvangen.’

Hoewel het een boek is over boeken, en dat misschien overbodig lijkt, zo zegt Steinz, maakt dit boek zijn eigen nut klip en klaar. Lezen vormt je, het maakt je empathischer, stimuleert het kritisch denken. Daarnaast heeft lezen, gek genoeg, zelfs allerlei lichamelijke voordelen. ‘Beschouw dit boekje maar als een soort bijsluiter bij een uiterst gezonde bezigheid, die toch niet geheel ontbloot is van risico’s en bijwerkingen’.

Lees dit boek en krijg (weer) zin in lezen!

__________________________