Rebekka de Wit: Afhankelijkheidsverklaring; €16,50

Rebekka de Wit schreef in 2015 haar eerste roman We komen nog één wonder tekort. Een van de personages in haar roman zegt dat iemand eens een afhankelijkheidsverklaring zou moeten schrijven. De Wit heeft de boodschap begrepen en vier jaar later is het resultaat hier: Afhankelijkheidsverklaring, De Wits nieuwe boek, een bundeling van essays en verhalen over de wereld vanuit het perspectief van haar eigen leven.

Ze is een denker, dat blijkt uit haar scherpe observaties en de verrassende toon die de essays hebben. In een interview in het radioprogramma Nooit meer slapen vertelt Rebekka de Wit dat ze met enige regelmaat van mensen te horen krijgt dat ze wel veel nadenkt, waarop ze verbaasd reageert: ‘Eh, ja. Maar wat doe jij dan precies?’

In dit boek is afhankelijkheid een van de thema’s. Het klinkt als iets waar je van af moet, wat je uit de weg moet gaan. Maar het essay 'Illusies van onafhankelijkheid' is scherp en geeft een tegengeluid. Een typerend verhaal is het verhaal van een man die helemaal op eigen houtje een broodrooster wil maken. Hij leert ijzer te maken van ijzererts, het project kost hem acht maanden en hij is tienduizend pond lichter. Het geval heeft ongeveer twintig seconden gefunctioneerd. Het is een klein voorbeeld, maar samen met de rest van het verhaal klinkt er een boodschap: je hebt anderen nodig.

Een terugkerende kwestie in dit boek is de vraag naar hoe de wereld nou eigenlijk is. Hoe de mensen zijn, hoe je zelf moet willen zijn. Je proeft de frustratie in de beschrijving van de situatie met haar buurman die haar uitlegt hoe de wereld in elkaar zit. Hij, die door ‘een slim spelletje’ te spelen veel meer geld van de verzekering krijgt uitgekeerd dan er werkelijk was gestolen, en zij, beroofd van auto en alle waardevolle spullen die erin lagen geen cent te zien kreeg door het ontbreken van een hoedenplank in de auto. ’Je weet toch dat het zo werkt?’ zegt buurman.

Wat me heeft geraakt in dit boek is dat het een hoopgevend verhaal is. Haar eerlijke houding geeft ruimte voor een nieuw perspectief. Eén dat op het eerste gezicht misschien niet krachtig lijkt, onafhankelijkheid is immers sterk, afhankelijkheid is zwak, maar die uiteindelijk ruimte schept voor echte verbinding. Om een echte held te worden, hoef je geen klootzak te zijn.

__________________________