Petra Possel: De stad uitMijn hart verpand aan het platteland; €17,50

Na het verlies van haar echtgenoot, besluit radiomaakster en restaurantrecensent Petra Possel uit Amsterdam te ‘emigreren’ naar Friesland en schreef het boek De stad uit. Mijn hart verpand aan het platteland, waarin ze vertelt hoe ze haar hart heeft verpand aan het platteland. Dit uiterst vlotte boek is een prachtig verhaal over haar zoektocht naar rust, reinheid en regelmaat in een klein Fries dorp aan de rand van het IJsselmeer. Ze verruilde haar kleine appartement tegenover Prinseneiland voor een huis in een klein Fries dorp met tweehonderd inwoners. 'Ik wilde dat het leven weer langzaam werd. Een leven zonder liken. Een leven zonder bereik. (...) Ik verlangde naar filterkoffie, uitvaartcake en uitsmijters op klef witbrood, de culinaire succesnummers van de provincie.'Haar observaties van het Friese dorpsleven zijn scherp en humoristisch. Het werkt aanstekelijk. Na het lezen van nog geen drie hoofdstukken merkte ik al dat ik me afvroeg wat zo’n huisje in Friesland eigenlijk zou kosten.

Het inburgeren in de Friese mienskip gaat vanzelf niet en daarom doet Petra Possel mee aan lokale activiteiten om dorpsgenoten te leren kennen. Ze beschrijft haar deelname aan het dorpsfeest, iepenloftspul (openluchtspel) en maakt kennis met de Broodbusman, de postbode, de Sokkenvrouw en ze vindt haar weg tussen de nuchtere Friezen.

'Laatst zat ik met mijn vader op het bankje op de dijk. Eerst hoorden we getik en toen zagen we het hoofd van de Sokkenvrouw bovendijks komen. Ze loopt met twee stokken, maar dat weerhoudt haar er niet van de klim naar boven te maken. ‘En, is mijn dochter al ingeburgerd?’ vroeg mijn vader. Ik vond het ongemakkelijk, ik woon hier nog maar net. Maar de Sokkenvrouw, die weet dat ik ‘voor de media in de stad werk’ antwoordde te goeder trouw: ‘Ik heb het stukje met haar foto uit de televisiegids geknipt en op de koelkast geplakt.’ Ik kon niet anders dan blozen.'

Haar open houding naar haar nieuwe dorpsgenoten vind ik mooi. Ze dompelt zich onder in haar nieuwe omgeving en gaat ervoor. Bovendien is het ook nog heerlijk opgeschreven. Met oog voor detail, maar met enorme vaart. Er staat geen woord teveel. Kortom, De stad uit is een heerlijk vermakelijk boek waarin je kennismaakt met de dorpsgenoten van Petra Possel, de rauwigheid van de bladzijden spat en geniet van een frisse, stadse blik op het platteland van Friesland.

(Christi)

__________________________