Babah Tarawally: Gevangen in zwart wit denken; €17,50

Na het interview bij VPRO Boeken met de sympathieke Babah Tarawally werd ik nieuwsgierig naar zijn boek Gevangen in zwart wit denken. Hij schrijft over zijn vlucht van Sierra Leone naar Nederland, 23 jaar geleden. Die oversteek gaf hem een nieuwe toekomst, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Het is fascinerend hoe hij beschrijft dat zijn kennismaking met Nederland hem zo verandert. Terwijl hij op Schiphol wacht op nader bericht schrijft hij: ‘Mijn reis hiernaartoe heeft me getransformeerd. Zelfs al besluiten de autoriteiten om me vandaag terug naar huis te sturen, ik zal nooit meer de oorspronkelijke Babah zijn. Ik ben een nieuwe samenstelling, een verrijking. Maar ik ben ook een eenling geworden die niet meer helemaal bij zijn groep past.’

Als hij wordt toegelaten tot Nederland en uiteindelijk een Nederlands paspoort krijgt, wortelt hij zich helemaal in Nederland. Hij schrijft over de lange relatie die hij heeft gehad met een blanke vrouw, zijn dochters die ‘niet zwart en niet wit zijn, maar een perfecte mix van twee contrasten’.

Babah Tarawally blijft in dit boek dicht bij zichzelf. Hij spreekt over zijn eigen ervaringen en zijn eigen observaties. Daarin is hij ook heel open. Hij beschrijft de tijd waarin hij zelf verbitterd raakte tegenover blanke mensen, maar zich realiseerde dat hij daarmee geen haar beter is dan mensen die negatief zijn over zwarte mensen. Daarna veranderde hij zijn houding en dat vind ik heel krachtig.

Gevangen in zwart wit denken is mooi geschreven, het is positief en het zette mij opnieuw aan het denken over mijn houding tegenover de mensen om me heen. bestellen

(Christi)

__________________________