Rachel Cusk: ‘Kudos’; €24,95

Eerlijk gezegd heb ik ‘Kudos’ nog niet uit, want ik lees het stukje bij beetje. Dit boek gaat over luisteren en vertellen, over meebewegen en stilzitten. Het is een grandioos vervolg  op de andere twee delen van Cusk met een hoofdrol voor de luisterende schrijver, ‘Contouren’ (‘Outline’) uit 2014 en ‘Transit’ uit 2016. Boeken waarin de vrouwelijke schrijver, die verweten werd ‘te aanwezig te zijn’, dienend is aan de verhalen van anderen. Met de ander bezig zijn als aanklacht tegen het idee dat vrouwen voornamelijk met anderen bezig zouden moeten zijn. Hoe geniaal wilt u het hebben?

Het maakt deze boeken, en ‘Kudos’ dus ook, niet makkelijk. Het is stroperig soms, houterig bijna. Het verhaal bevindt zich niet in de vertelling maar daarbuiten. Maar het is ook scherp, grappig, slim en hard. Mensen – generalisaties – worden op de hak genomen, snobisme wordt keihard afgestraft, en zo is dit ook een commentaar op de ijdele wereld waarin we leven en een bevraging van cultuurbeleving. De voortdurende interactie van ‘de schrijver’ met anderen zorgt ook voor de nodige ongemakkelijkheid. Hoe dicht moet je bij mensen willen komen? En hoe dichtbij laat je ze komen? Cusk stelt deze vragen niet, ze komen automatisch op. Hoe en of ze beantwoord worden weet ik dus nog niet, maar voor mij maakt het niet uit. Via de gekozen vorm en met behulp van Cusk haar taal deze vragen aan mezelf te hebben gesteld is voor mij nu al voldoende.

(Marieke)

Bestel de Nederlandse vertaling van 'Kudos' hier

__________________________