Beatrice Rössler: ‘Autonomie. Een essay over het vervulde leven’; €32,50

‘Autonomie’ van Beatrice Rössler is verrassend soepel leesvoer. De van origine Duitse filosofe weet in dit boek het abstracte begrip van autonomie bevattelijk en persoonlijk te maken. Dit doet ze door te laten zien hoe autonomie eigenlijk alleen echt kan bestaan in combinatie met het leven en de gebeurtenissen daarin. Zo schept ze een prachtige begrip van een lastig concept en creëert daarbij een belangrijke nuance in hoe wij tegenwoordig omgaan met autonomie. Het mooiste hiervan vond ik dat het toont hoe wij jíúst autonoom zijn in onze verhouding met de mensen om ons heen. Volledig losmaken van anderen en in alles een eigen plan trekken is daarmee het tegenovergestelde van autonoom-zijn. Rössler schakelt tussen heftige voorbeelden ende  kunst, met name literatuur en toneel. Ze noemt het voorbeeld van een salafistische vrouw in boerka die het Franse staatburgerschap ontzegd wordt omdat de keuzes die zij maakt niet overeen zouden komen met autonoom burgerschap. Maar ‘de keuzes die zij maakt’: is dat niet al autonomie? Voor de duidelijkheid: Rössler bevráágt dergelijke kwesties, toont ze, en ze ziet absoluut de problemen van – bijvoorbeeld - de al dan niet autonome keuze om de eigen autonomie uit handen geven.

Het is daarbij dan ook een feministisch boek, of beter: een boek met een feministische inslag, die logisch volgt uit het onderwerp. Want als er één groep is die met regelmaat een gebrek aan autonomie is toegeschreven én – beduidend vaker –opgelegd, dan zij het ‘de vrouwen’. Een groep vol autonome personen, ook in staat tot het maken van autonome beslissingen, maar vaak niet zo neergezet. Rössler laat met mooie voorbeelden en bevragingen zien dat sommige schijnbaar niet autonome keuzes dat heus wel kunnen zijn.

In Duitsland was ‘Autonomie’ een hit, in elk geval voor een dik boek over een lastig onderwerp, in Nederland was de verkoop wat bescheidener. Nou denk ik dat de vertaling van de ondertitel wat misleidend is: verscheidende klanten vroegen zich af of dit over levensvoltooiing (euthanasie) gaat: nee. Maar verder is het ook geen verrassing wellicht, het is lastig mensen warm te maken voor 351 pagina’s over een filosofisch en ingewikkeld onderwerp Maar Rössler maakt het ook voor de leek interessant en behapbaar, en ze schrijft zeer leerzaam over filosofische discussies. Pas naar het einde toe en met name in de noten wordt het wat vakgedetailleerder. Wat mij betreft kan de verkoop van de vertaling dus nog wel wat opgekrikt worden, want niemand wordt slechter van dit boek, en het leest echt makkelijker en fijner dan de titel en omvang doen vermoeden.

(Marieke)

__________________________