Nicolien Mizee: De kennismaking; €24,99

Over het steeds diffuser worden van literaire genres is al voldoende gezegd toen bleek dat de líteraire thriller here to stay was. Inmiddels zijn we – boekverkoper, lezer, klant, schrijver en uitgever – gewend aan dit genre, of het nou logisch is of niet. De wereld verandert soms nou eenmaal, óók het boekenvak (al lijkt dat wat langzamer te draaien dan de rest van de aarde). Een dergelijke gewenning betekent niet dat we in de winkel geen discussies hebben over waar een boek hoort te liggen. Zo waren een collega en ik beiden met 'De kennismaking. Faxen aan Ger', het jongste boek van Nicolien Mizee aan het slepen. Ik legde het telkens bij de nieuwe non-fictie, hij bij de nieuwe Nederlandse literaire fictie. Een tussentafel was misschien het beste geweest. Of gewoon een eigen standaard, van goud, want ik heb zitten schaterlachen, herlezen, denken, bladeren en smullen van dit boek.

Deze tussenvorm isMizee niet vreemd, want haar eerdere werk was semi-autobiografisch, dit boek heeft dan ook overeenkomsten(overlappingen zelfs) met haar debuut Van God en de Sociale Dienst. In dat boek – een roman – zijn een aantal faxen aan ene Ger een belangrijke katalysator. Inderdaad: dezelfde faxen en Ger als uit de ondertitel van 'De kennismaking'. Alleen is er in dit boek geen twijfel over of de faxen en of Ger echt zijn. Nicolien Mizee volgde ooit een cursus scenarioschrijven bij hem, is begonnen hem te faxen en er niet meer mee opgehouden. Deze faxen zijn nu gebundeld – wat dat betreft echte non-fictie dus. Ger is te googelen, hij heeft een, bescheiden, Wikipediapagina en kennelijk dus een nog werkend faxnummer – wat tegenwoordig dan wel weer tamelijk surrealistisch is. Hij reageert nooit, ze ontmoeten elkaar wel af en toe, maar door het gebrek aan reactie functioneren de faxen dus eigenlijk meer als een dagboek. Mizee reageert enkel op zichzelf.

Twintig jaar aan onbeantwoorde faxen als gegeven is zo gek dat dat al het idee van fictie rechtvaardigt, zeker wanneer opgeschreven in haar eigen taal en aangevuld met haar uitweidingen. De onmiddellijke affectie en vertrouwdheid die ze voor en bij Ger voelt maken ongetwijfeld waarom ze hem blijft faxen. ‘Jij was me, vanaf het moment dat ik je huis  binnenkwam, even vertrouwd als een broer of ex. Omdat ik nou niet bepaald het idee had dat dat voor jou ook gold, heb ik me altijd met grote kracht beheerst, hoewel mij steeds vaker een ‘schat’ of ‘engel’ ontsnapte.’ De buitenwereld doet Mizee niet zoveel, ze is erg op zichzelf gefocust. Helaas, zo zegt ze zelf, maar het is niet anders. Dat Ger niet reageert geeft haar alle ruimte om dat te doen en dat maakt dat de faxen in 'De kennismaking' een oefening lijken. Oefenen in het schrijven dat ze overduidelijk goed beheerst. Daarnaast lijkt het haar te helpen het leven te plaatsen, want daar snapt ze de ballen van. De Sociale Dienst uit de titel van haar debuut komt ook in 'De kennismaking' regelmatig langs of ze wordt zelf op het matje geroepen. In de periode waaruit de faxen komen had Nicolien Mizee haar leven namelijk niet zo goed op orde.

Maakt de chaos van haar leven Mizee tot een buitenstaander, iemand met een stoornis, een leven gevuld met gekte? Is dat de charme, de kwaliteit van dit boek? Nee, haar daartoe reduceren is nergens voor nodig. Dit is hoe ze is, hoe ze leeft en hoe ze daarmee omgaat. Ze is depressief, maar toch neig ik ernaar te schrijven dat ze haar chaos haast met vrolijkheid probeert te ondermijnen. Ze twijfelt niet aan zichzelf, in elk geval niet aan haar recht voor zichzelf te leven en durft daarin de buitenwereld – Ger in dit geval – schaamteloos te betrekken, naar binnen proberen te trekken misschien zelfs. Dat is misschien niet hoe ‘de maatschappij’ het graag ziet, maar wel wat juist dezelfde maatschappij eens wat vaker zou mógen zien en omarmen. Dáárin schuilt de pracht van dit boek, samen met de taal en de geweldige humor en vaart en eerlijkheid. Mizee laat ons het belang van een eigen vorm van leven lezen, en daarmee weer even het belang van literatuur – fictie of non-fictie –voelen. Hoezee voor Mizee dus.  Bestellen

__________________________