Literaire reisgids voor Midden- en Zuid-Amerika

Het continent dat Zuid- en Midden-Amerika bestrijkt is om vele redenen een zeer aantrekkelijke plek om te bezoeken. Maar dat er ook zeer goed een literaire reis door dit uitgestrekte gebied te maken valt, is niet iets wat veel mensen zich realiseren. Daarom hierbij een reisgidsje van Zuid- en Midden-Amerikaanse schrijvers en hun werk, samengesteld door Katty en Marieke

Valeria Luiselli, een Mexicaanse met een enorm erudiete en eigen pen. Lees vooral Valse papieren (en reis dan meteen door naar het Europa van haar inspirator Walter Benjamin en, waarom ook niet, Joseph Brodsky). Ze woont en werkt in New York en hoewel Mexico in al haar werk een rol speelt, neemt ze haar lezers ook mee naar de VS. Bijvoorbeeld in haar binnenkort te verschijnen vertaling Vertel me het einde. Een essay in veertig vragen. Over de duizenden alleenreizende en alleen-zíjnde Mexicaanse en Midden-Amerikaanse kinderen die elk jaar in Amerika arriveren. (Geïnspireerd voor een roadtrip van Mexico naar de VS? Een goede reisgids is dan De Cowboykampioen van het zeer jonge literaire talent Aura Xilonen.)

Het langgerekte Chili met zijn bijna het volledige continent bestrijkende kust kan natuurlijk niet ontbreken in een literaire reis over dit continent. Niet alleen vanwege de stranden, maar vooral vanwege zijn schrijvers. Van die Chileense schrijvers moet u zeker Alejandro Zambra lezen (en dat kan dankzij Uitgeverij Karaat!). Zambra blijft bij voorkeur thuis, in zijn herinneringen, en neemt u daarin mee via de prachtigste heerlijkste zinnen en gedachte-sprongen die u in lange tijd zult lezen. Begin vooral met Manieren om naar huis terug te keren. Lees zijn werk en u zult de geschiedenis en cultuur van Chili beter kennen dan wanneer u zijn bewoners en historische plekken ooit bezoekt. En bijna bijna verschijnt zijn nieuwe vertaling Mijn documenten. Wij kijken daar erg naaruit!

Schatplichtig aan Zambra is de jonge Diego Zúñiga. In zijn Camanchaca verwijst hij duidelijk naar zijn goede vriend en collega en ook hun stijlen tonen duidelijk verwantschap. Zúñiga voert zijn lezers mee Chili in, de Atacama-woestijn door, naar de kust waar de Camanchaca (een specifieke, typisch Chileense, mist) hangt, en – via een herinnering – ook naar Buenos Aires.

Buenos Aires is nou juist de stad waar De vrouw uit Uruguay begint maar verder nauwelijks speelt. Ook hier voedt de zee verlangens; naar ruimte en vrijheid én naar vreemde lichamen. In dit met ironie doorspekte boek reist de hoofdpersoon Lucas naar – inderdaad – Uruguay, Montevideo om precies te zijn. Uit financiële wanhoop, maar ook voor een vrouw die niet de zijne is. Al bezocht of wilt u toch echt alle pracht en waanzin van Argentinië ervaren? Dan zit er niets anders op dan op reis te gaan aan de hand van Mariana Enriquez, via haar verhalenbundel De dingen die we verloren in het vuur. De unieke denk- en vertelwijze van deze Argentijnse zorgt voor een wervelwind aan geschiedenis, orale vertelcultuur, zinderende sfeer en geweldige verhalen.

Is dit werelddeel voor u niet compleet zonder een bezoekje aan Brazilië? De laatste jaren is er sprake van een heuse herwaardering van het werk van Clarice Lispector. Haar romans en verhalen werden al opnieuw in het Engels vertaald en ook in het Nederlands kunnen we haar werk tot ons nemen. In De ontdekking van de wereld beschrijft ze in korte fragmenten de wanhoop die haar vaak ’s nachts overvalt, de meisjes die ze in haar huis treft en de verfijndheid van een specifieke jurk.

Ondanks het grote feest aan schrijvers van dit werelddeel, was en is de politieke werkelijkheid er vaak hard. Alle bovenstaande schrijvers verwerken dit in hun werk, het is immers hun wereld. Deze traditie is duidelijk aanwezig in Anton de Koms Wij slaven van Suriname uit1934, nu voor slechts €10,00 te koop in de zomeractie van Olympus – Atlas Contact. Dit boek is geen vrolijk tripje, maar wel een noodzakelijk, want deze geschiedenis is onlosmakelijk verweven met de Nederlandse. Vindt u toch echt dat vakantie vakantie moet blijven? Dan kunt u in dezelfde actie ook boeken van de vermakelijke geschiedenis- en reisboeken schrijver Bill Bryson vinden.

Cuba wordt een steeds populairdere reisbestemming. Dat is leuk en het is een prachtig land, maar er is daarnaast nog steeds sprake van een harde werkelijk. Zo zijn er de culturele dissidenten, mensen die zich uitspreken over de totalitaire regering en daarom in isolement gedwongen worden. Wendy Guerra is zo’n dissident en deze ervaring gebruikt ze in haar roman Revolutionaire zondag. Ze bouwt Havana in woorden voor u op, prikkelend en levend, maar ook hard. Uiteindelijk vertrekt naar Mexico en daarmee is uw Zuid- en Midden-Amerika trip afgerond en kunt u gewoon met een retourticket vanuit Mexicostad weer naar huis vliegen.

(Kwam u hier via onze Thuis-op-reis-nieuwsbrief? Klik dan hier om daarnaar terug te keren. Of gewoon als u nieuwsgierig bent naar meer tips die u mee op reis nemen.)

__________________________