Kinderboeken op vakantie

Heeft u deze zomer geen zwembad of pingpongtafel bij de hand, maar wilt u wel graag rustig op reis in uw eigen boek? Lees dan hieronder Lisets kinderboekenaanraders en laat de jongelingen hun eigen vakantie uitzoeken. U heeft geen kind meer aan ze!

Als iedereen maar een beetje naar Egypte meent te moeten gaan, is er voor de beginnende lezertjes 'Vos en Haas. Het land van de Nijl', getekend en geschreven door het gouden duo Sylvia van Heede en Thé Tjong King (naar mijn bescheiden mening de beste tekenaar van Nederland, nee de de wereld, nee, van het heelal!) Maar goed, eerst maar eens alles van het oude Egypte te weten komen met behulp van Vos en Haas.

En oei oei oei wat heeft Ørvind Torseter (u weet wel van 'Het Gat') weer een fantastisch boek gemaakt: 'Kleine Broer', een geweldige reis met avontuur, grappen, paarden, prinsessen en trollen in honderden tekeningen. Om zijn zes broers uit handen van de trol te redden, moet Kleine Broer diens hart vernietigen. En in de grot ontmoet hij een prinses. Torseter heeft er natuurlijk zijn eigen humoristische draai aan geven. Heel mooi, heel spannend.

Voor de 10 - 14 jarigen die het met de Zilveren Griffel bekroonde boek 'Ziek' van Gideon Samson toen gemist hebben, is er nu een nieuwe uitgave met als titel 'De Hemel kan wachten'. Knap boek, niet zielig, wel serieus maar met een sarcastische twist. 'Dit is mijn schrijfschrift. En jij bent: Iemand anders (die niet in het ziekenhuis werkt): Dan is het me dus gelukt. Je mag het lezen.' Gewoon een erg mooi boek.

Voor de tieners/pubers die ook gek van alles worden: 'Er is geen vorm waarin ik pas' van Erna Sassen. Het leven begint met een redelijk overzichtelijke kindertijd en dan zit je ineens midden in de puberteit. Een reis waar eigenlijk niemand om vraagt. Hoe vind je dan je draai en kom je over stomme fouten heen en wapen je je tegen nare types. 'Dat is een van de grootste nadelen van volwassenen: ze denken het altijd beter te weten dan jijzelf (...).' Sassen kan dat goed beschrijven en verwoorden hoor, prima puberboek kortom.

(Liset van Laer)

__________________________