Lassry, Elad: On onions; €31,95

Over uien (en tranen)

Tegen het einde van ‘De meest zwaarmoedige voorstelling ooit (waarvan het hele publiek moet huilen)’ werd er een naar eucalyptus ruikend goedje onder mijn ogen gesmeerd met de mededeling: “Eerst prikt het een beetje, daarna zullen de tranen volgen”. En inderdaad, na enige tijd rolde er een dikke, filmische traan uit mijn linkerooghoek. Ondertussen liepen verschillende acteurs door het publiek met in hun ene hand een bord vol gepelde uien en in de andere een ventilator. De boodschap was duidelijk: als de voorstelling zelf ons als publiek nog niet geraakt had, dan zouden we met andere middelen aan het huilen geraken.

In het boek On Onions van de Israëlische fotograaf Elad Lassry wordt uitvoerig stil gestaan bij het verschil tussen ‘emotionele’ tranen en uien-, eucalyptuszalf- of op andere wijze chemisch opgewekte tranen. Foto’s van witte, gele, paarse en lente uien worden afgewisseld met dwarsdoorsneden van netvliezen en oogbollen. Tussen de foto’s door zet de Amerikaanse kunstenares Angie Keefer in verschillende essays uiteen waaraan zij moet denken bij het woord ‘traan’, welke verhalen haar verdrietig maken of waar de grens tussen vreugde en verdriet zich ophoudt.

Keefer meandert van de ene naar de ander associatie en verbindt in haar essay moeiteloos een anekdote van een oud klasgenootje met defecte traanbuizen, aan statistisch onderzoek over de hoeveelheid tranen die mannen en vrouwen per maand gemiddeld laten.

Af en toe worden haar zinnen afgebroken voor een stilleven van drie naast elkaar liggende pareluien of een lente-ui die in een anonieme hand rust. Bijna alle uien zijn gefotografeerd tegen een witte achtergrond en doen zo klinisch aan. Zeker in combinatie met de oogbollen, netvliezen en lenzen. Deze worden op een al even minimalistische manier gepresenteerd en wie snel door het boek bladert, zal vooral opmerkzaam worden van een ogenschijnlijk gelijke verzameling ronde voorwerpen.

Wie zich nog afvraagt wat het verschil precies is tussen emotionele en ‘chemische’ tranen – de eerste luchten niet alleen op, maar geven ook verschillende stofjes af. Het schijnt zelfs dat emotionele tranen een pacificerende werking hebben op de omgeving van de tranenlater. Huilen als een vorm van een zelfbescherming dus.

(Katty Gerez Heemstra)

__________________________