Penelope Fitzgerald: De boekhandel; €17,95

Toen ik net mijn middelbare school diploma had gehaald en een paar saaie uitzendbaantjes had versleten, wist ik niet goed wat met mijn leven aan te vangen. Indertijd bezocht ik vaak boekhandel Favié in de Rijnstraat. In deze niet al te ruime winkel stonden duizenden boeken opgetast in hoge stapels volgens een slechts voor de eigenaar te doorgronden systeem. Het was heerlijk om er te grasduinen als je geen haast had en wie snel een bepaalde titel wilde hebben, vroeg het gewoon aan meneer Favié, die dan doorgaans gericht naar een bepaalde stapel liep en het verlangde boek er in één ruk tussenuit trok. Opeens zag ik het licht en informeerde bij de eigenaar wat er voor nodig was om een boekhandel te beginnen. De heer Favié bezag mij en mijn toenmalige kameraad R., twee opgeschoten jongens met wild haar en leren jassen, en zei dat het een risicovol bestaan was dat hij niet iedereen aan kon raden. Wellicht was het handig om eerst eens in een boekhandel te werken om het vak te leren kennen. Een wijze raad uiteraard, waaraan wij jonge honden op dat moment geen boodschap hadden. Het boekhandelsplan werd verworpen en we besloten een band te beginnen.

Penelope Fitzgerald is voor iedereen van middelbare leeftijd die ooit nog eens een boek wil schrijven een bron van hoop. Zij debuteerde op haar 58e, schreef negen romans en twee biografieën, werd vier keer genomineerd voor de Booker Prize en won deze éénmaal. In Nederland is zij niet zo bekend, maar gelukkig heeft uitgeverij Karmijn het onlangs aangedurfd De Boekhandel uit te geven.

Florence, een weduwe van middelbare leeftijd, koopt een pand in het geïsoleerde kustplaatsje Hardborough om daar een boekhandel te beginnen. Het dorpje blijkt echter een wespennest waarin allerlei tegengestelde belangen spelen.

Er is aardig wat veranderd in het boekhandelswezen, zo leerde ik. Uitgevers kwamen toen zelf hun boeken brengen (wat in het geval van het slecht bereikbare Hardborough geen pretje was). Ook kwamen ze pas als je genoeg boeken besteld had om de rit de moeite waard te maken en was je bij de aanschaf van populaire boeken verplicht ook enkele incourante titels af te nemen. Sommige dingen zijn wel nog steeds hetzelfde, getuige het gesprek met de bemoeizuchtige bankdirecteur die alles beter denkt te weten.

Florence is tamelijk eenzaam. De enige hulp die ze krijgt is van de vroegwijze 10-jarige Christine, en een beetje van de eenzelvige meneer Brundish, over wie ik trouwens graag meer had willen lezen. De rest van het dorp is flegmatiek, roddelzuchtig, durft geen stelling te nemen of is ronduit vijandig. Dat maakt het lezen van De Boekhandel nogal benauwend. Het is geen feelgood boek, geen romantisch inkijkje in het leven van een boekhandelaar met hier en daar een uitweiding over hoe lezen het leven verrijkt. Niemand in het dorp lijkt echt van lezen te houden. De beschrijvingen van het dorpsleven zijn scherp, soms met humor, soms navrant. Het is geen reclame voor het plattelandsleven, noch voor het boekenvak. Dat het spookt in het boekhandelspand helpt ook niet echt.

Dat ik nu op latere leeftijd alsnog in een boekhandel werk, dank ik toch in enige mate aan meneer Favié die mij indertijd heeft behoed voor mijn jeugdige overmoed, zodat mijn verlangen op een laag pitje door heeft kunnen sudderen tot het juiste moment zich voordeed. Boekhandelaar zijn is tegenwoordig misschien niet altijd even makkelijk, maar niet vergelijkbaar met de ellende in Hardborough, en zo prees ik me bij het lezen van dit boek gelukkig dat ik werk in de Nieuwmarktbuurt, die wel vol lezers zit. Penelope Fitzgerald heeft zelf ook enige tijd een boekhandel gerund in een dorpje in Suffolk. Als dit haar ervaringen daar waren, is het begrijpelijk dat ze daarmee gestopt is en uiteindelijk is gaan schrijven. Dat heeft ons toch maar mooi dit pareltje opgeleverd.

Stel een vraag over dit boek(Leo Kenter)

__________________________