Ben Marcus: Leaving the Sea; €14,95

Afbeeldingsresultaat voor leaving the seaDeze week is ‘De week van het korte verhaal’. Het korte verhaal is een genre dat de laatste tijd steeds meer in de aandacht staat en deze aandacht ook meer dan verdient. Het is een lastig genre; een goed kort verhaal schrijven is een kunst. Binnen de beperkte ruimte van enkele pagina’s moet de auteur een werkelijkheid zien te scheppen. Deze werkelijkheid kan en mag helemaal op zichzelf staan, wat voor mij een van de meest bekoorlijke eigenschappen van het korte verhaal is. Met verbazing en bewondering bezie ik telkens weer hoe de écht goede korte verhalenschrijvers met een paar woorden die werkelijkheid uittekenen. Als dit dan ook nog eens een bevreemdende variant van onze echte wereld is, ben ik gelukkig.

Ben Marcus bouwt in Leaving the Sea een keur aan dergelijke varianten op onze werkelijkheid, en hij doet dat met een schijnbaar gemak van woorden. Deze verhalenbundel volgt op eerdere romans van de auteur, verschillende verhalen van hem verschenen in tijdschriften. Ben Marcus staat bekend als een experimentalist, een karakterisering die hij in Leaving the Sea op uiteenlopende manieren waarmaakt, zonder dat daarbij de leesbaarheid averij oploopt. Op het oog zijn de meest experimentele verhalen ‘On Not Growing Up’ en ‘My Views on the Darkness’, waarbij vooral de vorm experimenteel is: beide zijn weergegeven als een interview, zonder verdere achtergrondinformatie. Waar normaal gesproken enige kennis over de geïnterviewde aanwezig is, moeten we het hier doen met de informatie die we verkrijgen uit de antwoorden. Wat is waar en wat niet? Hoe gek is deze persoon? Want de antwoorden roepen de nodige vragen op bij de lezer. Een voorbeeld: ‘My ethics? I’d like to shed the strictures of adulthood and make maturity an optional result of a freely lived human life, not the necessary path to power and success, lorded over by depressed, overweight, unimaginative corpses.’Desondanks rijst er uiteindelijk uit dit ‘verhaal’ een samenhangend geheel op, namelijk van een man die al ‘71 jaar kind is’ en strijdt voor ieders recht permanent kind en zo vrij te kunnen zijn.

In andere verhalen houdt Marcus meer vast aan reguliere vertelstructuren, het experiment heeft dan vooral betrekking op de werkelijkheid, die Ben Marcus een zekere absurditeit verleent, bijvoorbeeld met behulp van uitvergrotingen. Waar de eerste vier verhalen realistisch zijn (zie hier voor een voorbeeldverhaal, 'What Have You Done?', in The New Yorker), worden verderop in de bundel meer verhalen in een ‘what if’ realiteit gesitueerd. Al speelt die ‘what if’ zich vaak af in het hoofd van het personage. Zoals in ‘Watching Mysteries with My Mother’ waarin de protagonist voortdurend bezig is met het moment dat zijn moeder sterven zal.

Hoewel veel van de verhalen erg van elkaar verschillen, valt de bundel niet in losse delen uiteen. Marcus’ schrijfstijl heeft in elk verhaal dezelfde indringende – opdringerige haast – cumulatieve wijze, waarin hij woorden en argumenten opstapelt. Observaties beschrijft hij net wat anders dan gewoon is, wat de personages een eigen karakter verleent. Bij deze personages, zeker bij de hoofdpersonen, keren door het hele boek dezelfde kenmerken terug: het zijn veelal mannen die het gevoel hebben ‘er’ niet bij te horen. Naar mijn idee is het juist dit ‘er’ dat Ben Marcus bevraagt in deze door hemzelf opgestelde werkelijkheden. Ook lichamelijkheid is een rode draad die de verhalen in het boek verbindt, door de vraag op te werpen hoe een bepaald uiterlijk het gevoel kan oproepen dat zaken toch geen kans van slagen hebben. Oftewel: in hoeverre een uiterlijk invloed heeft op het leven. Daarnaast legt Marcus een donker gevoel voor humor aan de dag dat in alle verhalen en situaties doorsijpelt.

Dit alles levert een geheel op van ijzersterke verhalen die zonder in te spelen op vals sentiment de nijpendheid van het leven verbeelden. Dit boek is voor een voorbeeld van waarom korte verhalen meer gelezen mogen worden. Misschien worden veel mensen vanwege de korte, maar extra intense beleving van een kort verhaal afgeschrikt, maar ik roep hierbij op die uitdaging aan te gaan.

Door Marieke de Groot

__________________________